Social innovation handler om at se ud over sektorer, faggrupper og kassetænkning og få øje på partnerskaber, medskabelse og nyskabelse i den offentlige sektor. Denne bog tager fat i velfærdssamfundets største udfordringer og bringer et helt nyt tankesæt til løsning af velfærdsopgaver ind i en dansk sammenhæng. Det er på tide, at debatten om opgaveløsning og arbejdsfordelingen i velfærdssamfundet får et højere niveau og ikke mindst nogle metoder og værktøjer, som skaber grundlag for reel innovation og ikke kun lappeløsninger. Bogen trækker på international forskning og får omsat abstrakte modeller til konkrete processer og værktøjer, som kan anvendes af offentlige strateger og praktikere. Det er ikke nogen lille bedrift at levere både strategi og løsningskoncept på en så vanskelig opgave. Men det er lykkedes. Nu er det op til velfærdsaktørerne i kommuner, regioner og i staten at gribe bolden og få sat social innovation på dagsordenen. Bogen kan være med til at skabe vejen frem mod Dansk Velfærdsmodel ver. 2.0.
DORTHE JUNGE (1962) er uddannet lærer, Executive Coach og E*MBA. Hun har arbejdet med ledelse og udvikling af skoleverdenen gennem en stor del af sit arbejde. Hun har bl.a. været med til at udvikle Statens Pædagogiske Forsøgscenter i Rødovre og hun har været med til at starte to nye skoler som leder; Heimdalsgades Overbygningsskole på Nørrebro og Hellerup Skole i Gentofte. Hun har bedrevet ledelsesudvikling og implementering af Innovation i skolerne i Gentofte Kommune og været projektleder på Innovationsrådet, en tænketank under Ugebrevet Mandag Morgen. Dorthe Junge har gennem de sidste 10 år ledet udviklings- og forandringsprocesser i offentlige og private ledelser og organisationer og hun har i dag sit eget konsulentfirma, Junge.
Peter Lustrup
PETER LUSTRUP (1969) er Cand. merc. mat., E*MBA og salgsdirektør i More Mobile Relations, som yder strategisk rådgivning, og udvikler innovative mobile koncepter og avancerede værktøjer til at støtte virksomheder, organisationer, offentlige myndigheder og annoncører i deres cross-marketing, co-branding, kampagner og intern kommunikation. Han har i en årrække arbejdet indenfor finanssektoren dels i Finansministeriet og dels som afdelingschef i Alm. Brand. Desuden har han arbejdet som Projektleder i COWI og Udviklingschef hos EDT. I 2004 blev han i Berlingske Nyhedsmagasin Talent 100 udnævnt til et af årets ledertalenter. Peter Lustrup har gennem de meste af sin karriere arbejdet med den mere hard core side af udviklings- og forandringsprocesser.
Social Innovation: Den offentlige service må genopfindes
Information
oktober 2009
Stadigt stigende krav fra borgerner til de offentlige ydelser, færre hænder til at løse opgaverne samt et stigende underskud på de offentlige finanser gør det nødvendigt at tænke nyt, hvis vi vil bevare velfærdssamfundet, mener forfatterne til en ny bog om social innovation. "Det handler om at skabe mere kvalitet i livet, for vi bruger alle det offentlige, om vi er medarbejdere eller borgere, og rigtig mange mennesker vil faktisk gerne inddrages in beslutningerne om, hvordan vores velfærdssamfund skal se ud i fremtiden," siger Dorthe Junge.
Social Innovation: Den offentlige service må genopfindes
Informationoktober 2009
Stadigt stigende krav fra borgerner til de offentlige ydelser, færre hænder til at løse opgaverne samt et stigende underskud på de offentlige finanser gør det nødvendigt at tænke nyt, hvis vi vil bevare velfærdssamfundet, mener forfatterne til en ny bog om social innovation.
"Det handler om at skabe mere kvalitet i livet, for vi bruger alle det offentlige, om vi er medarbejdere eller borgere, og rigtig mange mennesker vil faktisk gerne inddrages in beslutningerne om, hvordan vores velfærdssamfund skal se ud i fremtiden," siger Dorthe Junge.