Det har altid været folkehøjskolens fornemste opgave at beskæftige sig med de store menneskelige og kulturelle spørgsmål – den menneskelige eksistens. Hvad vil det sige at være menneske? I denne bog føres læseren på en spændende opdagelsesrejse til vise mænds og kvinders tankeverden. Videre går det gennem hovedtræk af nyere tids idéhistorie frem til nutidens aktuelle, brændende kulturspørgsmål, som vurderes og beskrives med idéhistorien i bakspejlet. Hvad er kultur? Hvis man skal begå sig i den moderne debat, er det tvingende nødvendigt at have sin baggrund i orden.
Født 1939. Læreruddannelse fra Den frie Lærerskole i Ollerup. Supplerende studieophold i Norge, Sverige, Tyskland, Østrig, Frankrig og England. Rejseleder. Freelance medarbejder ved tidsskriftet Skalk. Højskolelærer i 37 år på hhv. Køng Folkehøjskole, Rønshoved Højskole og Seniorhøjskolen i Nr. Nissum. Har undervist 35.000 – 40.000 højskolekursister.
En skolegang med mobberier betød for Asbjørn Jakobsen Fanø et kald til at undervise andre på den gode måde. (...) måske et mangeårigt virke på Den jyske Pensionisthøjskole har givet anledning til flere af bogens kapitler om emner inden for idéhistorie og kultur. Men det er også personlige beretninger, fra en læreransættelse på Køng Højskole, dengang forstander Winther udbetalte månedsløn efter hvad den slunkne cigarkasse kunne klare. (...) Og et ophold i "Heksens hule", hos Erica Simon, (...) som kastede sig over Gruntvig og folkehøjskolen.
Livet er som en opdagelsesrejse, der aldrig får ende
Kristeligt Dagblad
februar 2015
(...) I første del af bogen beretter Fanø om de "vise mænd og kvinder", der har været til inspiration for ham (...). Asbjørn Jakobsen Fanø holder sig i de beskrevne sekvenser beskedent i baggrunden, uden dog selv helt at forsvinde. Man er aldrig i tvivl om, at det er gennem ekspeditionslederens engagement, vi oplever de forskellige personligheder. Temaet er det store og uudtømmelige: Hvad vil det sige at være menneske? Et centralt element i bogen er den advarsel, som Fanø retter mod videnskabens rolle (...) ud fra den opfattelse, at dimensionen, der består af dannelse, visdom og åndelige værdier (...) næsten er sat ud af spillet.
Liv med højskole
Dansk Kirketidendejanuar 2015
En skolegang med mobberier betød for Asbjørn Jakobsen Fanø et kald til at undervise andre på den gode måde. (...) måske et mangeårigt virke på Den jyske Pensionisthøjskole har givet anledning til flere af bogens kapitler om emner inden for idéhistorie og kultur. Men det er også personlige beretninger, fra en læreransættelse på Køng Højskole, dengang forstander Winther udbetalte månedsløn efter hvad den slunkne cigarkasse kunne klare. (...) Og et ophold i "Heksens hule", hos Erica Simon, (...) som kastede sig over Gruntvig og folkehøjskolen.
Livet er som en opdagelsesrejse, der aldrig får ende
Kristeligt Dagbladfebruar 2015
(...) I første del af bogen beretter Fanø om de "vise mænd og kvinder", der har været til inspiration for ham (...). Asbjørn Jakobsen Fanø holder sig i de beskrevne sekvenser beskedent i baggrunden, uden dog selv helt at forsvinde. Man er aldrig i tvivl om, at det er gennem ekspeditionslederens engagement, vi oplever de forskellige personligheder. Temaet er det store og uudtømmelige: Hvad vil det sige at være menneske? Et centralt element i bogen er den advarsel, som Fanø retter mod videnskabens rolle (...) ud fra den opfattelse, at dimensionen, der består af dannelse, visdom og åndelige værdier (...) næsten er sat ud af spillet.