Hvordan giver det mening? spørger komponisten Niels Rosing-Schow i denne bog. Gennem udforskning af et tværdisciplinært felt omfattende musikpsykologi, psykoakustik, neurovidenskab og kognitionsforskning og i lyset af 30 års kompositoriske erfaringer, belyser han grundlaget for, hvordan musikalsk mening udfoldes i nykomponeret, ikke-tonal musik. Den overordnede tilgang er fænomenologisk, og begreberne emergens og embodied music cognition står centralt i hans undersøgelser. Arbejdet munder ud i beskrivelser af, hvordan denne viden kan omsættes til kompositorisk praksis: musikalsk komposition på et perceptuelt grundlag. Denne praksis relateres til en skitse til en musikalsk semiosis. Undervejs i processen foreslår Rosing-Schow et nyt blik på det musikalske værk, forstået som transitional space mellem poïesis og æstetik. Her ses værket som en totalitet af fire konstruktioner: den intentionelle, den visuelle, den akustiske og den mentale, som udfoldes i interaktionen mellem lytterens, musikerens og komponistens værkkonstituerende semiosis. Sideløbende med de teoretiske undersøgelser har Rosing-Schow komponeret værket Unspoken - unheard, som er blevet uropført og siden indspillet af Athelas Sinfonietta Copenhagen på plademærket Dacapo.
Niels Rosing-Schow er komponist og professor emeritus samt tidligere prorektor ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, hvor han underviste i komposition, instrumentation og musikteori. Som komponist søger han et udtryk, der er personligt og samtidig overskrider det subjektive og rækker ud mod noget dybere og alment. Hans musik er karakteriseret ved en koncis formning og præget af en velafvejet harmonik og en præcis, detaljeret instrumentation.
Der findes endnu intet indhold under "Pressen skriver".