Bogen er fortællingen om, hvordan skoleforholdene udviklede sig i et sønderjysk sogn fra den første degn bosatte sig i sognet i 1705 til 1954, hvor en ny centralskole blev opført. Hvad betød de indviklede administrative forhold i Tørninglen provsti i 1700-1800-tallet?
Hvad betød nederlaget i 1864, hvor området blev tysk og en fortyskningsproces satte ind? Der gøres rede for de kaotiske forhold omkring genforeningen, og hvad folkeskoleloven af 1937 kom til at betyde.
Hvordan var lærernes vilkår i det hele taget: Hvem var de?, hvor kom de fra og hvilken uddannelse havde de?
Født 1950. Opvokset i Roager præstegård, elev på den dengang næsten nye Roager Centralskole. 1957-64. Udannet bibliotekar 1974. Siden bibliotekar på folkebibliotekerne i Tønder og Aabenraa, og senest ved pædagoguddannelsen i Aabenraa (UCSyd).
Der findes endnu intet indhold under "Pressen skriver".