Skip to the end of the images gallery Skift navigation
Skip to the beginning of the images gallery Skift navigation
Særligt populær
Fantasiens Hus
Samfund, politik, kultur & medier
Paperback
190 sider
ISBN: 9788743081562
Forlag: Books on Demand
Udgivelsesdato: 31.03.2020
Sprog: Dansk
Kan fås som:
175,95kr.
inkl. moms / ekskl. forsendelse
Din egen bog!
Bliv forfatter med BoD og gør din bog og e-bog tilgængelig i boghandlen.
Find ud af mereDe danske skoler, daginstitutioner og uddannelses-steder burde være indrettet til og optaget af, hvordan børn og unge uddannes bedst muligt. Sådan er det desværre ikke. Uddannelsessystemet i dagens Danmark er ikke indrettet til at vidensudvikle og uddanne børn og unge til fremtiden. Meget tyder på, at dagens uddannelsessystem ej heller uddanner børn og unge til den aktuelle virkelighed.
Trods mange fine ord om inklusion, innovation, kreativitet og dannelse praktiserer det danske uddannelsessystem det, den amerikanske psykolog Jerome S. Bruner kalder "de kendte svars pædagogik". Groft sagt lærer danske børn og unge at gentage de rigtige svar om allerede eksisterende viden. En gentagelseskultur, der fremmer automatiseret videns- tilegnelse med henblik på test og eksaminer.
Det er, i sagens natur, nødvendigt, at basale skolefaglige kompetencer er en del af den grundlæggende uddannelse af børn og unge, men er det også nødvendigt, at gøre alle børn og unge til test-robotter? Er det nødvendigt og hensigtsmæssigt, at børn og unge skal slæbe sig gennem et uddannelsessystem, der i høj grad gør videnstilegnelse til et spørgsmål om at lære, hvilke svar der forventes? Det nuværende uddannelsessystem ruster ikke, i tilstrækkelig grad, børn og unge til nutidens og fremtidens udfordringer!
Trods mange fine ord om inklusion, innovation, kreativitet og dannelse praktiserer det danske uddannelsessystem det, den amerikanske psykolog Jerome S. Bruner kalder "de kendte svars pædagogik". Groft sagt lærer danske børn og unge at gentage de rigtige svar om allerede eksisterende viden. En gentagelseskultur, der fremmer automatiseret videns- tilegnelse med henblik på test og eksaminer.
Det er, i sagens natur, nødvendigt, at basale skolefaglige kompetencer er en del af den grundlæggende uddannelse af børn og unge, men er det også nødvendigt, at gøre alle børn og unge til test-robotter? Er det nødvendigt og hensigtsmæssigt, at børn og unge skal slæbe sig gennem et uddannelsessystem, der i høj grad gør videnstilegnelse til et spørgsmål om at lære, hvilke svar der forventes? Det nuværende uddannelsessystem ruster ikke, i tilstrækkelig grad, børn og unge til nutidens og fremtidens udfordringer!
Skriv en anmeldelse
Der findes endnu intet indhold under "Pressen skriver".