Arktisk pædagogik er et nyt begreb med en lang forhistorie og gode muligheder for en virkningshistorie, der kan omkalfatre det grønlandske samfund.
Rødderne går tilbage til inuits traditionelle opdragelse; til den altid situationsbestemte sidemandsoplæring, til indholdets åbenlyse relevans og til moralen i fortidens myter, sagn og fortællinger.
Arktisk pædagogik anvendt i dagens folkeskole kan giver eleverne et fokus for læring, der bygger på den tradition de er rundet af, samtidig med at det komplekse, senmoderne samfunds fordringer til færdigheder og kompetencer indfries. Med glade, robuste og kloge elever til følge.
Begrebet er nyt og skal derfor udvikles yderligere. Teorier skal formuleres som støtte til praksis. Praksis skal dokumenteres, så de gode eksempler kan deles med andre. Og ikke mindst skal den enkelte lærer og det enkelte lærerteam udvikle egen praksis på de hundreder af måder, der alle udfolder lærerprofessionaliteten til gavn for elever og samfund.
TORBJØRN YDEGAARD. Blandt andet Master of Education fra Universitetet i Oslo og Diplom i Pædagogisk Ledelse fra Ilisimatusarfik i Nuuk, tidligere lektor i didaktik og pædagogik ved læreruddannelsen i Haderslev og fra 2016 til 2020 skoleinspektør i Ittoqqortoormiit.
Der findes endnu intet indhold under "Pressen skriver".